keskiviikko 5. helmikuuta 2020

Elämäntapamuutos lapsiperheessä . Miksi aloin huolehtimaan itsestäni vasta nyt?

Alka moni tunnistaa itsensä näin vuoden alussa etsimässä hyviä elämän tapoja. Itse havahduin niiden puutteeseen loppuvuodesta 2019 ja päätin ottaa niskasta kiinni. Päätin, että solakoituminen olisi vain pelkkää bonusta, mutta kaipasin takaisin sitä energiaa ja hyvää oloa jonka muistin vierailleen luonani viimeksi ehjä viisi vuotta sitten.

En syytä äitiyttä. 

Nyt parivuotta täysin työelämään palanneena en voi syyttää enää raskauskiloja, imetyshaluja tai muuta lapseen liittyvää. Oli vaan oikeasti katsottava peiliin ja todettava että oot niin laiska paska ettet ole edes kurkkua jaksanut lautasellesi pilkkoa. Vaikka me vanhemmat ollaankin syöty aika huonosti (tai minä ainakin) niin lapsille ollaan jaksettu laittaa kasvikset päivittäin. 

(Lehtikaali uunikasviksia, kebabia ja joku kasvispihi) 

Tämä postaus on aivan suoraan sanottuna kaikkea vanhan toistoa mitä voitte lukea lehdistä ja internetistä. Mutta ainakin minä, suht normaalivartaloinen kolmekymppinen nainen olin heittänyt kaikki nämä tiedot jonnekkin unohduksiin. 

Syö säännöllisesti
Minun ruokavalioni perustui koko vuoden 2019 bageleihin tuorejuuston kera. Eväät olivat hirveän hankala muistaa ottaa mukaan ja illat niin kiireisiä ettei ollut aikaa muka laittaa mitään valmiiksi. Oikeasti olin vaan niin väsynyt ravinteiden puutoksesta että energia ei vaan riittänyt. Söin ehkä 3 kertaa viikossa yhteensä jotain oikeaa ruokaa, kuudelta illalla seisten keittiössä. Kasviksina käytettiin kurkkua ja paprikaa ja nekin meni lapsille.

Tällähetkellä varmistan edellisiltana miehen kanssa että seuraavalle päivälle löytyisi molemmille lounaat töihin, sekä iltapäiväksi syötävää koko perheelle. Kasvikset on pilkottu valmiiksi ja jos tiedän että lähden aamulla klo 4.50 ja palaan klo 17, on mukana myös hyvä välipala junamatkalle (smoothie, kauraleipä, tms) Ihanne on syödä 5kertaa päivässä, mutta  olen nyt todennut että se on joinain päivinä mahdottomuus. Olenkin yrkinyt syömään ainakin sen 4kertaa, sekä jättänyt napostelun mikä tarkoittaa sitä että joka kerta kun laitan jotain suuhuini= ateria. 

(Tortilloja kasviksilla ja perus dippikastikkeella) 

Juo vettä.
Viimevuoden puolella en tunnistanut enää edes janoa. Saatoin käydä päivän aikana aamulla vessassa, ja uudestaan vasta iltapäivällä kotiinpäästyä.  Eikö kuulostakkin terveelliseltä? Kun viikon olin juonut vettä 2-4litraa päivässä, aloin taas tuntemaan janon ja sen ansiosta muistin taas aina kantaa vesipulloa mukana. 

Tee kotitreeniä jos et ehdi salille. 
Olen jo pitkään tehnyt säännöllisen epäsäännöllisesti kotona joogaa YouTuben avulla. Treenin voi tehdä hyvin samalla kun lapset katsoo pikkukakkosta. Ihan oikeesti jo 15 minuutin kehonhuollosta tulee tosi hyvä olo! Tänään tein pitkästä aikaa Sita Salmisen Youtube-treenin ja meni muuten paremmin kun viimeksi :D suosittelen ehdottomasti, mukana on myös kevennetyt liikkeet ja tämä vie lämmittelyineen n. 30minuuttia. 


Älä lannistu jos unohdat eväät 
Mun pelastus on ollut ehdottomasti kauppojen huikeat salaattibaarit! Voit valkata just sun herkkuja ja tehdä silti hyviä valintoja. Kannattaa kantaa laukussa myös varuilta pähkinöitä. Myös sokerittomat proteiinipatukat on hyvä vaihtoehto välillä, mutta suosittelen välttämään keinomakeutusta ja tsekkaamaan sokerimäärät. Ne saa yleensä kaipaamaan vaan lisää. 

Paha paha sokeri
Tämä on varmasti monen muun, myös minun kompastuskivi. Aloitin joulukuun sokerittomalla, kuitenkin lepsuen joulun ajan. Tuon kuun aikana minulta lähti lähes 5kiloa ja 10cm, vaikka söin edelleen bageleita ja muuta paskaa ruuaksi. Tammikuussa en ole enää edes huomannut sokerinpuuttumista. En kaipaa sitä, enkä enää katso reseptejä miettien "sitkun tää valmennus loppuu niin leivon tätä"

Tammikuussa aloitettiin tosiaan miehen kanssa tikis superhaaste, jolloin laitettiin ruokavalio kuntoon sekä aloitettiin säännöllinen kotitreeni. Saattoi meidän kellariin ilmestyä myös Juoksumatto! Ai miten niin välineurheilijat? Tämän kuun aikana oon oppinut sen, että suuhun pitää valita ne tuotteet jotka on sun kropan arvoisia, eikä vaan syödä jotain koska on nälkä. Oon innostunut uusista resepteistä, uusista lajeista ja ollaan vietetty aikaa yhdessä perheen kanssa jumpaten. 

Syödään edelleen ihan normaalisti 
Moni on yrittänyt varautua meidän vierailuun erityistoimenpiteillä. Fakta on kuitenkin se, että syödään edelleen ihan normaalia ruokaa, mutta muistetaan lautasmalli ja yritetään vähitellen tehdä parempia valintoja. Pastassa valitaan täysjyvää ja tortillaletut ollaan osittain vaihdettu salaattiin, vaikka syödään myös niitä tavallisiakin. Illalla ei enää ravistella salaa karkin ja sipsin kanssa vaan voidaan ihan perheen kesken herkutella pähkinöillä, marjoilla ja hedelmillä. 

Oon niin onnellinen kun herättiin miettimään meidän omaa hyvinvointia, lasten ruokailutottumuksia ja pidetään huolta meidän kropasta. Toivon sydämestäni ettei paluuta vanhaan enää ole!

No mikä vituttaa?

En oo keksinyt vielä mitään valitettavaa, mutta jos jotain täytyy sanoa niin laitoin vuonna 2019 mun vaatekaapin aikalailla uusiksi. Nyt näyttää siltä että joudun taas uusimaan sen, vaihtamalla mun lempparit kokoa pienenpiin, paremmin istuviin versioihin. Oikeestihan tää nyt on ihan miletöntä, eikö niin!


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...